maandag 20 januari 2014

Een overheerlijke smultaart met witte chocolade, frambozen en kokos

Zoals ik al eerder verteld heb, maak ik taarten voor de lunchroom waar ik werk. Elke zondagmiddag sta ik in de keuken te bakken en ik vind het echt geweldig. Weetje wat mij eigenlijk wel een goed idee lijkt? Dat ik al deze lekkere recepten eens met jullie ga delen. Dan kunnen jullie deze taarten ook eens zelf uitproberen. Deze keer heb ik een witte chocolade, frambozen, kokos taart gemaakt en man, wat is die lekker. Zelf heb ik hem al zo'n twee keer gegeten, dus ik kon het echt niet laten om hem nog eens te maken.

Ik heb het de laatste tijd best wel druk en eigenlijk baal ik daar wel van. Ik wil lekker veel blogposts voor jullie schrijven, maar op dit moment gaat dat gewoon echt niet. Ik heb wel een heleboel te vertellen. Hopelijk lukt dat nog deze week! Er staan gelukkig wel een heleboel leuke dingen op het programma. Nu de taart!


Benodigheden:

De ingrediƫnten van de basiscake zijn opgeteld. Dus het kan dat je in het recept bijv. 2x 75 gram bloem moet toevoegen. En dat is dus 150 gram bloem. Ik zeg het er maar eventjes bij om misverstanden te voorkomen.

Basiscake:

  •  5 eieren
  • 170 gram suiker
  • 150 gram bloem
  • 90 gram boter
Vulling:
  • 100 ml slagroom
  • 75 gram witte chocolade
  • 50 gram geraspte kokos
  • el poedersuiker
  • 125 gram frambozen
Topping:
  • 250 ml slagroom
  • el suiker
  • zakje klopfix
How to make :

Basiscake:

stap 1 : Verwarm de oven voor op 180*C
stap 2 : Splits 5 grote eieren. 
stap 3 : Voeg 100 gram suiker toe aan het eiwit en klop het tot mooie grote pieken. Je kunt controleren of het goed is door de kom ondersteboven te houden. Als het eiwit mooi blijft zitten heb je lang genoeg geklopt.
stap 4 : Zet een pan water op, klop daarboven in een steelpannetje de eidooiers met 75 gram suiker. Het moet een romig dik geheel worden. De hitte van het water zorgt ervoor dat de eidooiers al een klein beetje garen.
stap 5 : Zet het vuur weer uit en voeg 75 gram bloem toe aan de eidooiers en roer het glad.
stap 6 : Voeg nog een keer 75 gram bloem toe en weer glad roeren.
stap 7 : Voeg nu het eidooiermengsel toe aan het eiwit en roer glad. Het is belangrijk om niet heel erg hard te roeren maar te 'scheppen'. Zo blijft het mengsel luchtig.
stap 8 : Smelt 90 gram boter in een pannetje.
stap 9 : Voeg de boter toe aan het mengsel en roer het er door.
stap 10 : Vet een taartvorm in met boter. Dit kan er 1 van 20cm zijn, maar 24cm of 26cm kan ook gewoon. Knip daarna een rondje, zo groot als de taartvorm, uit een stuk bakpapier en leg dit er in.
stap 11 : Giet het beslag in de taartvorm.
stap 12 : Zet de taart in de voorverwarmde oven. Hij moet er ongeveer 30 tot 35 minuten in staan. Maar ik kijk altijd toch iets vroeger voor de zekerheid.
stap 13 : Ondertussen kun je de beslagkom uitlikken en alvast beginnen aan de vulling en de topping.
stap 14 : Als de taart goed gaar is haal je hem uit de oven.
stap 15 : Laat de taart goed afkoelen.Vulling:

stap 1 : Verhit 100ml slagroom, 75 gram witte chocolade, 50 gram geraspte kokos en een el poedersuiker in een pannetje.
stap 2 : Als de chocolade is gesmolten haal je een pan van het vuur.
stap 3 : Laat nu het mengsel afkoelen. Dit gaat ietsje sneller door de pan in een bak ijskoud water te zetten, maar dit is niet persee nodig.
stap 4 : Prak 125 frambozen (of ander rood fruit, wat je lekker vind) en hou dit apart.
stap 5 : De vulling is klaar om op de taart gesmeerd te worden.

Topping:

stap 1 : Klop 250 ml slagroom met wat poedersuiker (hoeveel je lekker vind) en eventueel 50 gram kokos. Zelf hebben we er geen kokos meer bijgedaan, dat was toch iets teveel kokos vinden we.
Doe er onder het kloppen een zakje Klopfix bij.
stap 2: Laat de slagroom even opstijven in de koelkast.
stap 3 : Rasp een reep witte chocolade tot grove krullen. Dit kan makkelijk met een dunschiller.

Afwerking:


stap 1 : Snij de afgekoelde taart horizontaal doormidden, zodat je 2 rondjes hebt.
stap 2 : Smeer de vulling over de onderste taarthelft.
stap 3 : Smeer daarover de geprakte frambozen.
stap 4 : Leg de bovenste taarthelft op de onderste taarthelft.
stap 5 : Smeer heel de taart goed in met de slagroom.
stap 5 : Strooi over heel de taart witte chocolade. (ook de zijkanten!)
stap 6 : Leg wat frambozen op de taart als finishing touch.
stap 7 : De taart is klaar om opgegeten te worden!

Veel bakplezier en eetsmakelijk!
x-jes Desi

1 opmerking:

  1. mmmm.... ziet er zooo lekker uit! Leuk om zoiets te maken voor een verjaardag :)
    Love, Anna

    www.fashionanna.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...