donderdag 25 juli 2013

I love books | Vergeten waarom ik van je hou


Vakantie betekent voor mij extra veel tijd om te lezen. Op vakantie was in Italiƫ heb ik zo'n 10 boeken uitgelezen, wat betekent dat ik meer dan 2000 bladzijden met letters verslonden heb. Thuis aangekomen, racete ik gelijk weer naar de bieb om nieuwe boeken te halen. Onder andere dit prachtige boek, Vergeten waarom ik van je hou, wat nu alweer uitgelezen in de kast ligt. Het is geschreven door Gabrielle Zevin en heeft me echt geraakt. Het verhaal gaat over Naomi, een tienermeisje met normale problemen en verlangens. Maar ze valt van een trap en wordt wakker zonder enige herinnering van de afgelopen vier jaar tijd. De hele ontwikkeling die zij in die tijd als mens heeft doorstaan valt weg en ze moet helemaal opnieuw beginnen. Het mooie daaraan vind ik dat ze echt denkt: 'Huh? Waarom deed ik dat en waarom was ik zo ?' en zelf een heel ander pad kiest. Omdat je echt meegenomen wordt in de reis die Naomi aflegt om zichzelf te herontdekken, waar veel verwarring bij kwam kijken, ontroerde het boek me heel erg. Ik wilde de hele tijd dat ik met Naomi zou kunnen praten en haar advies zou kunnen geven. 'Neem gewoon de weg die JIJ nu wilt nemen en niet de weg die de andere Naomi zou nemen.' Maar er is natuurlijk niet mogelijk om met verzonnen personen te praten. De kaft van het boek spreekt me ook erg aan en past heel goed bij het boek. De vlindertjes maken het heel erg dromerig en in mijn interpretatie van de kaft stellen de vlinders allerlei gedachten voor die Naomi heeft en wegen die ze zou kunnen inslaan. Nog iets leuks aan het boek is dat er ook een liefdesverhaal in zit, terwijl dat toch niet het belangrijkste in het verhaal is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...